Valoa idästä

Valtiovarainministeri Antti Rinne on nähnyt valon Kiinassa. Hän vieraili suurella rakennustyömaalla, jolta oli varmuuden vuoksi poistettu rakentajat.
Entinen ammattiyhdistysjohtaja olisi varmaan tehnyt pari huomiota vaikkapa työturvallisuudesta tai suojavälineistä. Yleensä kiinalaiset työmiehet tekevät vuorotyötä ja useimmiten asuvat työmaalla.
Ministeri Rinne kuitenkin huomasi, että suomalaisten yritysten kannattaa pyrkiä Kiinan markkinoille. Varmuuden vuoksi johtajille voitaisiin järjestää motivaatiokoulutusta valtiollisella rahalla. On epävarmaa viitsivätkö suomalaiset johtajat muuten nähdä vaivaa ja etsiä uusia markkinoita.
Hohhoijaa.
Tätä samaa virttä ovat veisanneet kaikki valtiovarainministerit ja ulkomaankauppaministerit vuodesta 1985 lähtien. Vähän on uutta tavaraa auringon alla.
Jos Rinne ei ole vielä huomannut, niin kertokoon joku hänelle, että Kiinassa toimii jo satoja suomalaisia yrityksiä. On toiminut ainakin 30 vuotta. Tuhannet johtajat ovat käyneet siellä vienninedistämismatkalla. Rinteen kaipaamaa koulutustakin Suomen itsenäisyyden ajan rahasto (Sitra) on antanut ylitsevuotavasti isokenkäisille. Jossain vaiheessa Sitran koulutusta ilmeisesti kuitenkin vähennettiin. Lähinnä sen takia, että johtajat eivät joutaneet istumaan kokoaikaisesti koulutuksessa, kun piti tehdä bisnestäkin.
Kiinalaisen sananlaskun mukaan isä rukoili, että syntymätön poikalapsi ei olisi liian viisas.
-Anna hänen syntyä vähän yksinkertaisena, että hän voisi elää elämänsä mukavasti ministerinä.