Sinä, suurituloinen

Seuraaviin palkkaneuvotteluihin on vielä aikaa.

Maan hallitus teki kuitenkin jo nyt ennakkotyötä tätä varten. Se nimittäin päätti budjettiriihessään, että 2900 euroa kuukaudessa ansaitseva suomalainen on suurituloinen.

Osa rakentajistakin siirtyi siis kerralla suurituloisten luokkaan.

Päätös liittyi verotuksen lapsivähennykseen. Suurituloiset eivät nimittäin voi sitä saada, tai oikeastaan voivat, jos ovat tarpeeksi suurituloisia.

Veronmaksajien keskusliiton Teemu Lehtinen on laskenut mainiosti, että lapsivähennyksen voi saada vaikka ansaitsi esimerkiksi 20 000 euroa kuukaudessa. Ehtona on silloin se, että puoliso hoitaa vaikka lasta kotona kodinhoidon tuella. Näin perheen yhteenlasketut tulot voivat olla reippaasti yli 20 000 kuukaudessa.

Vähennystä ei sen sijaan saa, jos molemmat puolisot ovat suurituloisia eli ansaitsevat vaikka 3000 euroa kuukaudessa. Jos taas toinen puoliso ansaitsee 4000 euroa ja toinen 2000 euroa, niin vähennyksen voi saada.

Löysikö joku tästä viritelmästä sen järjen ja uuden poliittisen kulttuurin siemenen, jota nykyhallituksen olisi tarkoitus edistää?

Meitä ja teitä suurituloisia ei ensi vuonna hellitä erityisemmin, sillä eläkemaksut nousevat, verotus kiristyy, työmatkakulujen verovähennysoikeus heikkenee ja asuntolainan korkovähennystä leikataan.