Palkankorotuksista luopuminen

Yleisradio on tehnyt jälleen merkittävää tutkimustyötä kysymällä, olisivatko suomalaiset valmiit luopumaan palkankorotuksista.
Tämän kyselyn mukaan lähes kolmannes suomalaisista olisi valmiita luopumaan palkankorotuksista kahden seuraavan vuoden ajan Suomen tilanteen parantamiseksi. Sen sijaan huomattava enemmistö eli 65 prosenttia ei usko, että palkkojen jäädyttäminen turvaa työpaikkoja.
Tässä asiassa ihmetytti se, mistä ihmeen palkankorotuksista puhutaan. Yle ei sitä maininnut. Onko tässä tulossa jotain suuria korotuksia?
Suomalaiset palkansaajat ovat kiinni pitkässä ”työllisyys- ja kasvusopimuksessa”. Se saattaa antaa joillekin aloille, mm. rakennusalalle keväällä 0,4 prosentin palkankorotuksen. Sen jälkeisistä korotuksista ei ole sovittu mitään. Sen sijaan on sovittu, että ”Työllisyys- ja kasvusopimus” päättyy alasta riippuen marraskuun 2016 ja tammikuun 2017 välillä.
Tämän loppujakson korotuksista neuvotellaan 15.6 2015 mennessä. Ainoat sovitut ovat SAK:n johtajien omat 700 euron palkankorotukset.
On mahdollista, että palkansaajien ei tarvitse ”luopua” palkankorotuksista. On täysin neuvotteluista kiinni se, millaiseksi ne sovitaan. Mahdollista on siis, ettei ole mitään mistä edes luopua eli näillä palkoilla hyssytellään kevääseen 2017 asti.
Korotuksista luopumista tai propagandakielellä sanottuna ”vastuunkantoa” voidaan käyttää vipuvartena esimerkiksi tämän kevään hallitusneuvotteluissa. Eli ”vastuunkantajat” valitsevat itsensä vaalien jälkeen hallitukseen.