Nostetaan keskiöön

Suomeen ollaan tekemässä uutta ammatillista keskusjärjestöä. Muistan, että asiasta on keskusteltu aika ajoin 1970 -luvulta lähtien. Eli keskustelu alkoi heti sen jälkeen, kun SAK eheytyi vuonna 1969.

Silloin meillä oli vielä neljä keskusjärjestöä eli SAK, Akava, STTK ja TVK. Viimeksi mainittu haudattiin sen jälkeen, kun Teollisuustoimihenkilöt sotkivat raha-asiansa ja tekivät konkurssin. Sääli, sillä TVK:ssa oli monesti aitoja irtiottoja ja mukavaa kapinaa vaikka ei se juuri mihinkään johtanut.

Joskus tässä ajassa elävillä on sellainen tunto, että nämä nykyiset rakenteet ovat olleet ikuisesti ja ne tulevat olemaan ikuisesti. Ei niin ole. Ne ovat sittenkin vain työkaluja, joilla pyritään saamaan työtä tekeville paremmat edut.

Yleensä maailman laki on sellainen, että olisi hyvä käyttää parhaita mahdollisia työkaluja. Tässä suhteessa on ehkä tultu uuteen vaiheeseen. Olisi pistettävä palkansaajien tuluskukkarot yhteen ja katsottava saako niistä yhdessä vielä jotain aikaiseksi.

Työantajat ovat tehneet omalla puolellaan ratkaisut ja hyökkäävät nyt yhteen ääneen ja joka rintamalla.

Työntekijöiden keskusjärjestöt tekevät sen koko ajan sen virheen, että ne ottavat aina kopin jostain typerästä heikennysehdotuksesta. Sitä lähdetään sitten julkisuudessa vääntämään ja kääntämään ja hetken kuluttua ollaankin neuvottelemassa heikennyksistä. Vaikka työnantajien vaatimus ei mene sellaisenaan läpi, niin aika tulee takkiin. Kun tätä on jatkunut muutaman vuoden, alkavat vanhat sopimukset muistuttaa emmentalia.

Ehdottelija
Nalle Wahlroos: Kootut heikennykset.

Uusi keskusjärjestö voisi lopettaa ainakin tämän kehityksen ja ottaa jonkin askeleen työelämän parantamisen suuntaan. Kyllä nykyisilläkin keskusjärjestöillä puhetta riittää tästä asiasta.

SAK julkisti vaihteeksi tänään sloganinsa ”Hyvän työn puolesta”. Hohhoijaa. SAK haluaa nostaa eduskuntavaaleissa ”työllisyyden ja hyvän työn keskiöön”. Mikä esti nostamasta tällä vaalikaudella, kun oli oma mies työministerinä?

Meillä on nyt piilotyöttömyys mukaan lukien nyt 450 000 ihmistä työttömänä. Olisi siinä olleet keskiöön nostettavia aivan yllin kyllin.

Epäilen, että ”keskiöön nostaminen” tarkoittaa nyt sitä, että juuri 700 euron palkankorotuksen saaneet SAK:n johtajat tekevät kohta pitkän miinusmerkkisen palkkaratkaisun työntekijöille. Sitten päästään taas ensi keväänä hallitukseen nostamaan palkansaajan asioita keskiöön.

Heikki Korhonen