Narinalista

Kannattaa merkitä kalentereihin päivämäärä 24.3. 2014. Tuolloin Jyrki Kataisen johtama hallitus kokoontuu päättämään uusista toimista, joilla kansaa kuritetaan.

Muodollisesti hallituksen tarkoitus on päättää talouden ”kehyksistä” vuosille 2015-2018. Tähän kehysriiheen on valmistauduttu ainakin työnantajapuolella erittäin hyvin. Samoin siihen ovat ryhmittäneen asiantuntijoitaan yrittäjät. Onkin oletettavaa, että Kataisen hallitus kuuntelee heitä.

Työnantajat narisevat riihessä ainakin kolmesta asiasta:

1. Verojen kovuudesta

2. Eläkeiän mataluudesta

3. Palkkojen korkeudesta

Nyt jäämme siis seuraamaan, mikä tästä narinalistasta otetaan tällä kertaa huomioon. Suomen Yrittäjät ovat jo esittäneet, että yrittäjät vapautettaisiin osittain veronmaksusta. Esityksen mukaan yrittäjien tulosta olisi veronalaista vain 95 %.

Tätä Suomen Yrittäjät perustelee sillä, että meillä on toteutettu jo ”merkittävät yhteisö- ja osinkoverouudistus”.

Tämähän tapahtui viime maaliskuussa, jolloin yhteisöveroa tiputettiin peräti 4,5 %. Samalla ilmoitettiin, että verovapaista osingoista luovutaan kokonaan. Tämä synnytti niin suuren hirvityksen omistajien leirissä, että hallitus muutti parin viikon päästä päätöksiään. Nyt omistajien tuloista on veronalaista noin 85 % eli he saavat 15 prosentin veroedun.

Saman ajatuksenjuoksun mukaan siis rakentajan palkasta pitäisi siis olla verotettavaa vain 85-95 %.

Toinen asia on eläkeikä ja ennen muuta eläkeputken poisto. Työnantajat haluavat putken pois, koska se maksaa yrityksille. Tämä on nyt neuvoteltavana työryhmässä, joka antaa vielä tänä vuonna oman esityksensä.

Kolmas narinan aihe on palkkojen joustamattomuus. Suomen Yrittäjät sanoi tämän juuri sisäsiististi näin: ”Palkkoja ja työehtoja koskeva sääntely estää työpanoksen hinnan muodostumista markkinaehtoisesti”.

Suomeksi se tarkoittaa työehtosopimusten yleissitovuuden poistamista ja lakko-oikeuden rajoittamista.

Nyt nähdään mihin hallitus taipuu ja tuleeko päätöksistä korjattu versio sitten kahden viikon päästä.

Heikki Korhonen