Myyrä

Suomalaiseen poliittiseen kielenkäyttöön ilmaantui uusi sana: myyrä.

Se kuuluu eläimenä samaan lajiin kuin sopuli, joita kyllä on nähty eduskunnan käytävillä tähänkin asti.

Perussuomalaisten kansanedustaja Kaj Turunen ilmoitti myyräyhteytensä rajoittuvan pohjalaiseen autokauppiaaseen, joka kysyi kerran  ”haluuksää ton Eskortin myyrä”.

Näin Turunen teki hyvän palveluksen tuomalla esiin suomen kielen monimuotoisuuden ja rikkauden.

Varsinkin puhuttaessa kannattaa muistaa, että suomen kielen pilkut eivät aina tule julki samalla tavalla kuin kirjoitettaessa. Nykyinen peukalolla kirjoittava sukupolvi tosin on sitä mieltä, ettei pilkuilla ole merkitystä.

Otetaan vaikka tämä pohjalainen kysymys:

”Haluutsää ton Eskortin myyrä?”

Kirjoitettaessa se nimittäin voidaan laittaa myös muotoon:

”Haluutsää ton Eskortin, myyrä?”

Näin lauseille saadaan kyllä selvä ero.

Voi tosin olla, että jälkimmäistä käyttäessä tulee Pohjanmaalla köniin.

Kannattaa siis ehkä olla varovainen muualla kuin poliittisissa piireissä ja muuntaa puhuttessa pilkku vaikka raskaaksi huohaukseksi.

Myyrät luokitellaan usein hiirien ja muiden jyrsijöiden kaltaisiksi tuholaisiksi. Niitä vastaan taisteltaessa käytetään perinteisesti monia hyväksi tunnettuja konsteja. Suosituksi on tullut mm. hiiribaari, jota voi soveltaa myös politiikan myyriin. Ainakin joihinkin poliitikkoihin baariviritys kyllä toimii.

Myyriä voi myös syöttää käärmeille, jos sellaisia sattuu ryhmästä löytymään.